Kungliga Operans förre chef Lars af Malmborg har avlidit en kort tid före sin 90-årsdag. Närmast anhöriga är två döttrar och en son.
Efter studier i Stockholm och Italien knöts af Malmborg till Operan 1956, där han var kapellmästare 1961–76. Förutom att han dirigerade 24 produktioner – Karl-Birger Blomdahls rymdopera Aniara inte mindre än 34 gånger, alltifrån premiäråret 1959 till 1968 – arbetade han även som repetitör och var ansvarig för musikalisk instudering av ett stort antal uppsättningar.
1968–73 var Lars af Malmborg rektor för Statens musikdramatiska skola, en befattning han återgick till 1976 för att sedan bli chef för Kungliga Operan 1984–87. Några av de mest uppmärksammade uppsättningarna under hans period var urpremiären av Hans Gefors och Lars Forssells opera Christina med Birgitta Svendén, Verdis Maskeradbalen med Nicolai Gedda och Offenbachs Orfeus i underjorden, samtliga i regi av Göran Järvefelt, samt Tjajkovskijs Jeanne d’Arc med Sylvia Lindenstrand och med Yuri Ahronovitch som dirigent. Under parollen ”allt i dekorlagret ska spelas” kom af Malmborg att verka för en stor och bred repertoar. Dessutom inrättade han experimentscenen Marionetten som presenterade ny musikdramatik.
Lars af Malmborg, som tidigt hade förespråkat en musikteater i Walter Felsensteins undersökande anda där textnoggrannhet sattes i förgrunden, gjorde själv opera-översättningar och var även verksam som librettist, t ex till dottern Paula af Malmborg debutopera Bombpartyt på GöteborgsOperan 1998.
Han var dessutom generalsekreterare vid International Institute of Theatre – UNESCO i Paris 1981–1983 och professor i musikteaterdramaturgi vid Operahögskolan i Stockholm 1991–92. 1984 invaldes Lars af Malmborg som ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.